در قسمت قبل درباره اشتباهات رایجی که معمولا شرکت‌ها در زمان برندسازی انجام می‌دهند، سخن گفتیم. امروز در ادامه مقاله به نکات دیگری که می‌بایست در هنگام برندسازی آنها را رعایت کرد، خواهیم پرداخت. شرکت آرمکده در زمینه برندسازی و ساخت لوگو فعالیت می کند. شما می‌توانید برای طراحی آرم و نشان تجاری خود و یا حتی طراحی مجدد لوگو از خدمات این آژانس هویت بصری بهره ببرید.
 
داشتن نام تجاری مشابه یا شبیه به رقبا
ارائه محصول/خدمات مشابه رقبا - بدون پیشی گرفتن از نظر کیفیت
از اصطلاحات غیر اختصاصی در کپی خود استفاده کنید
هرچه نام تجاری شما عام تر باشد ، کمتر برای مخاطبان خود ظاهر می شوید. این بدان معناست که شانس کمتری برای جلب توجه آنها و ارتباط احساسی با آنها وجود دارد. اغلب اوقات ، مارک هایی که نقاط فوق را علامت می زنند احساس اتفاقی و غیرحرفه ای می کنند. یک نام تجاری عمومی نشان دهنده یک نام تجاری بدون نوآوری یا یک شخصیت جالب است و چه کسی می خواهد در آن خرید کند؟
یک شرکت رستوران داری غذا در فرودگاه آمریکا راه اندازی کرد. پس از تحقیقات جامع بازار ، بررسی دقیق رقبای خود ، برنامه ریزی ، مجوز و سایر تدارکات ، آنها به عنوان موضوع رستوران در یک استیک خانه مستقر شدند.
 
همه تحقیقات نشان می دهد که موفق خواهد شد. در هیچ بال و پایانه فرودگاه چیزی شبیه به آن وجود نداشت. پروازها از غرب میانه دوست گوشت دائماً صدها نفر از ناهارخورهای بالقوه را در آستانه خود فرود می آوردند. سایر رستوران داران این ایده درخشان را از دست داده بودند و این نوع غذاها را خالی گذاشته بودند.
بنابراین ، آنها یک تیم طراحی را برای ساختن یک نام تجاری استخدام کردند ، یک کباب صنعتی به ارزش یک چهارم میلیون دلار نصب کردند ، روابط خود را با تولیدکنندگان گوشت با کیفیت بالا تنظیم کردند و تقریباً برای افتتاحیه بزرگ آنها آماده بودند. یک تکنسین هواپیمای مجاور در مورد راه اندازی آینده استیک کارخانه صحبت کرد و اولین فکر او سرمایه گذاران را متحیر کرد: "اما چگونه آنها استیک را برش می دهند؟"
این کارآفرینان متخصص خنگ بودند. آنها آنقدر در روند خود غرق شده بودند که این واقعیت را نادیده گرفتند که شما نمی توانید چاقوهای استیک دندانه دار را به مسافران در فرودگاه بدهید. آنها قبلاً هزاران دلار کارد و چنگال سفارش داده بودند و طرح و نحوه خدمات خود را با این فرض طراحی کرده بودند که مشتریان استیک های ضخیم را با چاقوهای بزرگ تیز می کنند.
 
چاقوها به طور برجسته بخشی از لوگو بودند. نام رستوران انتخاب شده شامل کلمه "cut" بود. کل هویت برند متکی بر چاقوهایی بود که کاملاً در محل ممنوع بود. هزاران زباله وجود داشت که آنها هزاران بار برای طراحی مجدد لوگو ، بازسازی تابلو ، تغییر منو و تغییر مکان چیدمان رستوران به صورت بوفه صرف کردند ، جایی که چاقوها پشت پیشخوان در دست آشپزها می ماندند.
 
به همین سادگی و به آسانی یکی از این اشتباهات پرهزینه اتفاق می افتد.
بنابراین ، چگونه می توانید از اشتباهات تجاری در شرکت خود جلوگیری کنید؟
یک طراح بزرگ انتخاب کنید و از تخصص آنها نهایت استفاده را ببرید
طراح شما می تواند بسیار بیشتر از زیبایی کار مارک تجاری کمک کند. هر گونه تحقیقات بازار ، استراتژی های موقعیت یابی و چالش های گذشته بازاریابی/برندسازی را به تیم طراحی خود منتقل کنید ، چه آنها بخشی از کارکنان تمام وقت شما باشند و چه یک فریلنسر قراردادی. هم برای طراح و هم برای مشتری بد است که استعداد طراحی خود را محدود به تصویرگری ایده های مارک تجاری خود نکنید.
اگر اهداف خود را به صورت گسترده و انتزاعی بیان کنید ، از ارزش کامل ، تخصص و تجربه تیم طراحی خود استفاده خواهید کرد. به همان اندازه مهم ، شما آنها را در تشخیص و اجتناب از مشکلات و اشتباهات نام تجاری قدرت می دهید. به مراتب بهتر است اطلاعات بیش از حد کمی به آنها بدهید.
 
تمام کارکنان خود را درگیر کنید ، نه فقط تیم طراحی خود
ممکن است دانش سازمانی وجود داشته باشد که می تواند شما را از اثرات نام تجاری نامناسب نجات دهد و این دانش ممکن است لزوماً از درون تیم های بازاریابی ، برندسازی ، طراحی یا روابط عمومی شما نباشد. این امکان وجود دارد که سازمان شما قبلاً چیزی مشابه طراحی کرده باشد و شما ممکن است ناخودآگاه یک اشتباه را تکرار کنید.
در شغلی دیگر ، در طول تولید بسیار گران قیمت یک مستند علمی ، ویرایشگر ویدئوی ما غلط های نگارشی متعدد و اشتباهات واقعی را در فیلم آموزشی ما پیدا کرد. این اشتباهات می توانست به اعتبار فیلم و نام تجاری پشت آن آسیب برساند ، اگر به مرحله نهایی برسند.
 
اتهام ویرایشگران ویدئو به طور معمول برای تشخیص خطاهای پیوستگی در یک فیلم ، مانند تغییر غیر منتظره در لباس ، پس زمینه یا نورپردازی) است ، اما به ندرت انتظار می رود که موضوع را تصحیح یا تحقیق کند ، بنابراین این اشتباهات احتمالی توسط فردی مشاهده و متوقف شده است. خارج از محدوده کار خود هستند.
اگر به طور مشابه کارکنان خود را درگیر کنید ، بازخورد آنها را دعوت کرده و شرایطی را برای آنها ایجاد کنید تا اشتباهات تجاری خود را مرتکب شوند ، این کار از اشتباه گران قیمت و زیانبار جلوگیری می کند و یک نمونه عالی از کار گروهی و همکاری در محل کار شما است.
 
حتی اگر بخشی از شرح وظایف شما نباشد ، شما خواننده ممکن است کسی باشید که نظارت را بر عهده دارد و به شما عضویت افتخاری در تیم مارک تجاری و قدردانی از همکاران خود را می دهد.
 
دیدگاه مشتری را در نظر بگیرید
در راستای خطوط مشابه ، چشم انداز تازه ای در مورد برنامه های تجاری تجاری آینده شما از خارج از محدوده شرکت شما می تواند مشکلات کشف نشده و فرصت های کشف نشده را برای بهتر شدن نام تجاری شما آشکار کند. این بار ، شما فقط کمک و بینش های خارج از تیم طراحی را به کار نمی گیرید. شما مستقیماً با کسانی که شرکت شما را سرپا نگه می دارند - مشتریان خود - تماس می گیرید.
 
تیم بازاریابی شما به احتمال زیاد قادر خواهد بود زیرمجموعه ای از مشتریان را که خرج کننده های بزرگ هستند ، پذیرندگان اولیه و یا تبلیغ کنندگان دهان به دهان مثبت را تقسیم بندی کنند. شما می توانید معیارهای خود را تعیین کنید ، اما من شما را تشویق می کنم تا آنجا که ممکن است گسترده و فراگیر باشید. اگر به طور تصادفی فقط در یک نوع مشتری که قبلاً به آن دست یافته اید محدود شوید ، بسیار آموزنده است ... ما در اینجا به دنبال انتقاد سازنده هستیم.
 
یک کمپین ایمیل ساده و مستقیم که از این بخش مشتری دعوت می کند تا بازخوردی در مورد ایده های نام تجاری ارائه دهد ، لیستی از داوطلبان آماده را برای شما به ارمغان می آورد. شما تعجب خواهید کرد که چگونه برخی از مشتریان می توانند در مورد آینده احتمالی محصولی که استفاده می کنند ، شوق آور باشند. گرفتن بازخورد از طریق نظرسنجی ها ، وبینارها ، نظرسنجی ها یا روش های مشابه ، یک افزودنی عالی برای اطلاع از تصمیمات شما است.
 
ابزارهای ساده و سريع نظرسنجی مانند SurveyMonkey را می توان در چند دقيقه به کار گرفت و بينش های خوبی به دست آورد و در طرف دیگر طيف ، ابزارهای پيچيده مديريت تجربه مشتری مانند Clarabridge می توانند گنجينه ای از داده های ارزشمند مشتري را كشف كنند.
 
صدای مشتری می تواند تاثیری شایسته بر تصمیمات تجاری شما داشته باشد و یک نمونه از این نوع بازخورد که به یک مشکل پیش رو اشاره می کند می تواند از مشکلات و هزینه های هنگفت شما جلوگیری کند.
 
جهانی و آینده نگرانه فکر کنید
یک نام تجاری یک سرمایه گذاری اولیه و در حال انجام است. شما نمی خواهید بدون سرمایه گذاری در آینده ، آن سرمایه گذاری را انجام دهید.
اگر شرکت شما در صنعتی در حال تحول سریع مانند فناوری یا حمل و نقل وجود دارد ، به تصاویر انتزاعی و ارائه هدفی وسیع پایبند باشید تا متعهد به تصویرسازی یا نمادگرایی نباشید که به احتمال زیاد به نظر می رسد قدیمی است.
 
باور کنید یا نه ، Netflix یک بار DVD ها را به عنوان بخشهای برجسته تصاویر برند خود در اختیار داشت. نیازی نیست همان اشتباه را انجام دهید و مارک خود را به روشها یا فناوریهای امروزی متصل کنید تا محصول خود را تحویل دهید.
 
به طور مشابه ، تحقیقات لازم را برای گسترش نام تجاری خود در سطح جهانی بدون نیاز به تغییر نام تجاری خود برای بازارها یا مناطق خاص به دلیل مسائل مربوط به علامت تجاری یا دلالت های زبانی ناخواسته یا محاوره ای در زبان های دیگر انجام دهید.
 
در تاریخچه نام تجاری شما نقش داشته باشد
گذشته تکراری نام تجاری شما نقش مهمی در آینده برند شما ایفا می کند. مانند یک دانشمند پزشکی قانونی یا باستان شناس ، به دنبال مواد مارک تجاری ، راهنمای سبک ، خلاقیت و طرح های گذشته باشید. حداقل ، این به شما اطمینان می دهد که ناخودآگاه کار (و احتمالاً اشتباهات) گذشته را تکرار نمی کنید. با فرآیند حذف ، می تواند ایده هایی را که قبلاً آزمایش شده یا به هدف خود در گذشته خدمت کرده اند ، رد کند.
 
یک طراح کم پشتکار ناخواسته در یک فرآیند طراحی چرخه ای قرار می گیرد و در آنجا ایده های قدیمی را که قبلاً مورد توجه قرار گرفته اند ، بررسی می کند. به ویژه هنگامی که شامل کارهای طراحی می شود ، مشتریان به حجم یا مقدار زیادی از کارهای طراحی علاقه ای ندارند. آنها می خواهند شما تلاش خود را هوشمندانه بر روی طراحی مناسب با رقبا ، پیشنهاد ارزش و تاریخچه نام تجاری خود در نظر بگیرید و در نظر بگیرید.
 
رقابت خود را در نظر بگیرید
برندسازی بدون مطالعه و استقبال از رقبای خود یک اشتباه آشکار است و اثرات نام تجاری نامناسب می تواند هزینه های بزرگ و قابل اندازه گیری برای تجارت شما داشته باشد. هدف از تلاش های تجاری شما این است که از هم جدا شوید و انجام این کار بدون درک کامل آنچه شما باید از آن متمایز شوید ، دشوار است.
 
اگر مارک تجاری شما بسیار شبیه یک رقیب است ، شما همه چیز را از مسائل حقوقی و نقض علائم تجاری گرفته تا درخواست های پشتیبانی گران از مشتریانی که محصول خود را خریداری کرده اند (اما به اشتباه) از شما می خواهند از آن حمایت کنید ، به خطر می اندازید.
 
تقلید از یک نام تجاری رقیب باعث می شود فوراً عمومی به نظر برسید. ممکن است محصولات غذایی با برچسب سفید را تا آنجا که قانونا اجازه می دهد شبیه رهبران مارک های معروف مشاهده کنید ، اما مگر این که غلات یا نوشابه های عمومی تهیه کنید و روی مشتری گیج شده یا حساس به قیمت محصول خود را شرط بندی کنید ، این یک استراتژی مناسب برای اهداف شما نیست.
 
مفاهیم و زمینه را در نظر بگیرید
هنگام تولید یک نام تجاری جدید یا پرداختن بر روی نام تجاری قدیمی ، انواع مختلفی از اشتباهات بصری و موقعیتی وجود دارد. به عنوان یک چک لیست اصلی ، ایده های جدید برند خود را از طریق تمرینات فکری زیر اجرا کنید تا به طور بالقوه یک مشکل بزرگ نام تجاری را کشف کنید.
 
کلمات مواد جدید مارک تجاری خود را از نزدیک مطالعه کنید. آیا آنها (ناخواسته) چیزی را به صورت عمودی از طریق خطوط متعدد املا می کنند؟ آیا کلمات اختصاری یا محاوره ای تصادفی وجود دارد؟ آیا قافیه ها یا شباهت های کلامی مشکلی وجود دارد؟ آیا پیام غیرعمدی دیگری وجود دارد؟
فضای منفی لوگوی خود را بررسی کنید. به صورت وارونه و وارونه به آن نگاه کنید. آیا شکل ها یا تصاویر ناخواسته یا مورد نظر را ایجاد می کند؟
کلمات ، هجا و قافیه های مارک تجاری خود را با زبان های خارجی بررسی کنید. آیا منظور آنها برای برخی از گویشوران گیج کننده یا منفی است؟
نام تجاری جدید بالقوه خود را حداقل به سه نسل مختلف نشان دهید. آیا ناخواسته به موضوعی حساس جاری یا تاریخی یا تصاویر یا نمادگرایی مربوطه دست می زند؟
با اشتباهات برندسازی خداحافظی کنید
خداحافظی ها همیشه نباید غمگین باشند و اکنون که این قطعه را خوانده اید ، باید محکم درهای خطرات نام تجاری بد را محکم ببندید. هنگام شروع هرگونه نام تجاری ، زمینه ، مشتریان و طراحی با کیفیت باید در سرلوحه کار شما قرار گیرد. با این سه نمی توانید از موفقیت دور شوید.
 
منبع: https://99designs.com/blog/logo-branding/bad-branding/