طراحی لوگو کیک و شیرینی
طراحی لوگو کیک و شیرینی نقش حائز اهمیتی را در موفقیت یک قنادی و یا یک کارگاه شیرینی پزی به خصوص در مراحل ابتدایی شروع فعالیت ایفا میکند. یک لوگو شیرینی فروشی منحصر به فرد و جذاب، پتانسیل بالایی در ایجاد تصویر ذهنی مثبتی در ذهن افراد داشته و یک شیرنی فروشی را به طور حرفهای و تاثیرگذار به مخاطبان هدف معرفی میکند و به آن رسمیت و اعتبار میبخشد.
طراحی لوگو کیک و شیرینی و یا لوگو قنادی برای افرادی که قصد راه اندازی یک شیرینی فروشی را دارند و یا افرادی که میخواهند لوگوی فعلی فروشگاه خود را به روزرسانی کنند یک ضرورت محسوب میشود. لوگو شیرینی فروشی به شناسایی برند و ماندگاری نام آن در ذهن مشتریان کمک بسیاری میکند و توجه آنان را به قنادی شما جلب خواهد کرد.
البته طراحی لوگو شیرینی خانگی برای افرادی که در منزل فعالیت دارند نیز بسیار ضروری است و به کسب و کار خانگی آنان هویت و اعتبار میبخشد. اما طراحی لوگو کیک خانگی و یا لوگو قنادی دارای برخی اصول و استانداردهای مشخصی است که در هنگام خلق هویت بصری برای بیزینس خود باید به آنها توجه داشته باشید. در ادامه این مطلب اهمیت طراحی لوگو کیک و شیرینی را مورد بررسی قرار میدهیم و شما را با اصول طراحی لوگو شیرینی فروشی نیز آشنا خواهیم کرد. با آرمکده همراه باشید.
اهمیت طراحی لوگو کیک و شیرینی
طراحی لوگو کیک و شیرینی به کسب و کارتان هویت، رسمیت و اعتبار میبخشد و قنادی و یا برند شیرینی پزی شما را در نظر مخاطبان، ارزشمند و حرفهای جلوه میدهد. قنادیهایی که دارای لوگو اختصاصی منحصر به فرد هستند، بسیار سریعتر و راحتتر از سایر قنادیها میتوانند توجه و اعتماد مشتریان هدف را به خود جلب نمایند. زیرا شیرینی فروشی در دسته مشاغل پرمتقاضی دارد و اگر به برندسازی آن توجه نداشته باشید قطعا مغلوب رقبا شده و با شکست مواجه میشوید. طراحی لوگو کیک و شیرینی نیز یکی از مهمترین مراحل برندسازی قنادیها است که طراحی موفق و حرفهای آن تاثیر بسزایی بر رونق و پیشرفت آنها خواهد داشت.
تفاوتی ندارد که قنادی یا کارگاه شیرنی پزی شما چقدر بزرگ باشد و یا رقبای شما تا چه اندازه نبض بازار را در دست گرفتهاند؛ آنچه که اهمیت دارد این است که برند شیرینی فروشی خود را به روشی موثر به مخاطبان معرفی کنید. تصویر ذهنی افراد از برند و قنادی شما تاثیر قابل توجهی بر رشد و موفقیتتان در این عرصه دارد؛ از این رو طراحی یک لوگو شیرینی پزی خاص به عنوان یکی از مهمترین پیش نیازهای معرفی آن به مخاطبان و یا افتتاح یک قنادی بزرگ در نظر گرفته میشود. برخی از مهمترین مزایای طراحی لوگو کیک و شیرینی شامل:
-
تعریف هویت قنادی
-
جلب اعتماد و توجه مشتریان هدف
-
معرفی حرفهای قنادی به مخاطبان
-
ایجاد تصویر ذهنی مثبت
-
تمایز از رقبا
انواع لوگو شیرینی فروشی
برای طراحی لوگو شیرینی فروشی ابتدا باید حوزه فعالیت خود را در نظر داشته باشید؛ زیرا شیرینی پزی شامل زیرمجموعههای متنوعی است که آنها را از یکدیگر متمایز میسازد. انواع لوگو شیرینی فروشی شامل:
-
لوگو قنادی
-
لوگو کیک و کلوچه
-
لوگو کیک خانگی
-
لوگو شیرینی خانگی
برای هریک از این دسته بندیها میتوانید لوگویی منحصر به فرد طراحی کنید که حوزه فعالیت شما را به صورت واضح و شفاف به مخاطبان معرفی نماید. به عنوان مثال اگر قنادی و یا کارگاه شما تنها در زمینه تولید کیک و کلوچه فعالیت دارید، با قرار دادن تصویر فانتزی آنها در لوگو میتوانید حوزه فعالیت خود را به مخاطبان معرفی نمایید. اگر دارای کسب و کار خانگی هستید نیز میتوانید لوگو شیرینی خانگی یا لوگو کیک خانگی خود را با استفاده از تصویر یک خانه کوچک به همراه تصویر کیک یا شیرینی طراحی کنید تا مخاطبان با مشاهده تصویر خانه در لوگو بتوانند خانگی بودن تولیدات شما را متوجه شوند. بنابراین باید سعی کنید لوگوی خود را طوری طراحی کنید که گویای زمینه فعالیت یا محصولات شما باشد.
اصول طراحی لوگو شیرینی پزی
حال که با اهمیت و انواع لوگو کیک و شیرینی آشنا شدید، در این بخش نکات مهم و اصول طراحی لوگو شیرینی پزی را مورد بررسی قرار میدهیم. مهمترین نکاتی که در هنگام طراحی لوگو قنادی یا لوگوهای مربوط به شیرینی پزی باید به آنها توجه داشته باشید شامل:
تعیین سبک طراحی لوگو
«تعیین سبک طراحی لوگو» اولین و البته مهمترین قدم در فرآیند طراحی لوگو کیک و شیرینی محسوب میشود که از همان ابتدا مسیر اصلی و عناصر طراحی لوگو را مشخص خواهد کرد. به طور کلی برای طراحی لوگو سه روش اصلی وجود دارد که انتخاب سبک طراحی لوگو شیرینی فروشی کاملا به سلیقه شما بستگی داشته و هیچگونه الزام و قانون کلی برای انتخاب یک روش خاص جهت خلق نماد و هویت بصری لوگوی کسب و کار شما وجود ندارد. روشهای طراحی لوگو برای قنادی یا شیرینی پزی شامل:
لوگوتایپ
لوگوتایپ یکی از سبکهای طراحی لوگو شناخته میشود که در آن نام قنادی و یا شیرنی پزی، عنصر اصلی و در واقع تنها عنصر موجود در لوگو است. این سبک از طراحی قادر به معرفی حوزه فعالیت شما به مخاطبان نیستو تنها موجب ماندگاری نام برندتان را در ذهن مشتریان خواهد شد. برای استفاده از روش لوگوتایپ میتوانید نام قنادی خود را به طور کامل و یا اختصاری (مونوگرام) در لوگو درج نمایید. البته انتخاب فونت و رنگ مناسب نیز در این روش از طراحی لوگو کیک و شیرینی از اهمیت بالایی برخوردار است که در ادامه به آنها میپردازیم.
لوگو تصویری
لوگو تصویری نیز یکی دیگر از سبکهای طراحی لوگو کیک و شیرینی است که در آن از یک تصویر و یا نماد مرتبط با شیرنی فروشی به عنوان عنصر اصلی لوگو استفاده میشود. انتخاب نماد مرتبط و خاص، مهمترین نکته طراحی لوگو به سبک تصویری است که موجب درک و آشنایی مشتریان با حوزه فعالیت شما خواهد شد. این سبک از طراحی برای لوگوی قنادیها و یا استفاده در تابلوی ورودی و یا درج آن بر روی کارت ویزیت بسیار مناسب است. نماد منتخب شما باید ارتباط نزدیکی با حوزه فعالیتتان داشته باشد تا مخاطبان هدف با مشاهده لوگو در هر پلتفرم و یا موقعیت دیگری به جز کارگاه و یا قنادی به راحتی قادر به تشخیص حوزه فعالیت شما باشند. بنابراین در انتخاب نماد مناسب برای لوگو قنادی خود دقت کافی داشته باشید تا بتوانید لوگویی جذاب و شیک طراحی کنید.
لوگو ترکیبی
لوگو ترکیبی به عنوان بهترین و رایجترین سبک طراحی لوگو کیک و شیرینی در نظر گرفته میشود و همانطور که از نام آن پیداست، ترکیبی از دو روش لوگو تصویری و لوگوتایپ است. یعنی عناصر این دو روش در یک لوگو به طور همزمان مورد استفاده قرار میگیرند و مخاطبان نیز با این سبک از طراحی لوگو ارتباط عاطفی بیشتری برقرار کرده و آن را به خاطر میسپارند. برای طراحی لوگو شیرینی پزی به سبک ترکیبی میتوانید نماد اصلی را در بالای لوگو قرار داده و با رعایت کمی فاصله نیز نام برند خود را در پایین و یا کنار آن بنویسید.
استفاده از نمادهای مرتبط
در صورت طراحی لوگو قنادی به روش تصویری و یا ترکیبی باید از یک نماد مرتبط با حوزه فعالیت خود همچون تصویر یک کیک، کاپ کیک، کلوچه و یا کوکی در لوگو استفاده کنید تا گویای حوزه فعالیت شما باشد. استفاده از تصویر یک خانه کوچک در لوگو نیز به خانگی بودن کیکها و شیرینیهای شما اشاره دارد که مخاطبان در نگاه اول قادر به درک مفهوم لوگو خواهند بود. بنابراین سعی کنید نمادی را برای لوگو کیک و شیرینی خود انتخاب کنید که به بهترین نحو معرف حوزه فعالیتتان باشد و توجه مخاطبان را نیز جلب نماید.
انتخاب پالت رنگ مناسب
انتخاب رنگ مناسب نیز یکی دیگر از مراحل مهم طراحی لوگو کیک و شیرینی است که تاثیر بسزایی بر جذابیت بصری و ایجاد احساسات مثبت نسبت به لوگو خواهد داشت. همانطور که میدانید رنگها احساسات متفاوتی را در افراد به وجود میآورند و به همین دلیل باید رنگ لوگو قنادی خود را طوری انتخاب کنید تا مخاطبان با مشاهده آن احساساتی همچون اعتماد، عطر و طعم بی نظیر، پاکیزگی و یا حرفهای بودن را تجربه کنند. برای طراحی لوگوی قنادی بهتر است از ترکیب رنگهای مرتبطی همچون صورتی، سفید، زرد، قهوهای و یا آبی برای نماد اصلی و یا فونت لوگو استفاده کنید تا هویت بصری شما واقعیتر و جذابتر به نظر برسد.
نکته مهم دیگری که در رابطه با انتخاب رنگ لوگو شیرینی فروشی باید به آن توجه داشته باشید این است که برای طراحی لوگو شیرینی پزی بهتر است از بیش از سه رنگ استفاده نکنید؛ زیرا استفاده از رنگهای متعدد در لوگو موجب ایجاد عواطف و احساسات متضاد در مخاطبان شده و از همه مهمتر آنکه تاثیر منفی بر جذابیت بصری لوگو کیک و شیرینی شما خواهد داشت.
انتتخاب فونت مناسب و خوانا
انتخاب فونت مناسب از دیگر نکات مهمی است که در هنگام طراحی لوگو کیک و شیرینی باید به آن توجه داشته باشید، به خصوص اگر سبک طراحی لوگو شما «لوگوتایپ» باشد. فونت مناسب برای طراحی لوگو شیرینی فروشی شما فونتی است که خواندن آن برای مخاطبان آسان باشد و در عین حال نیز توجه آنان را به لوگو جلب نماید. استفاده از فونتهای فانتزی، ناخوانا و پیچیده نه تنها موجب خاص بودن لوگو نمیشود بلکه موجب ایجاد تصویر ذهنی منفی و کاهش جذابیت بصری آن نیز خواهد شد. بنابراین سعی کنید فونتی را برای لوگو شیرینی پزی خود انتخاب کنید که مخاطبان به راحتی قادر به خواندن نام قنادی شما باشند و آن را به خاطر بسپارند.
طراحی ساده اما جذاب
«حفظ سادگی» نکته بسیار مهم دیگر در طراحی لوگو کیک و شیرینی است که منجر به ماندگاری و تثبیت آن در ذهن مخاطبان خواهد شد. لوگوی یک قنادی یا شیرینی فروشی به عنوان هویت بصری آن در نظر گرفته میشود؛ پس باید آن را به گونهای طراحی کنید که به کسب و کار شما هویت و اعتبار بخشد. هویت و شخصیت برند شما زمانی برای مخاطبان قابل تشخیص و البته ارزشمند است که لوگوی آن در کمال سادگی و اما جذابیت طراحی شود. بنابراین از بکار بردن عناصر بصری متعدد و استفاده از رنگهای مختلف در لوگو کیک و شیرینی خود اجتناب نمایید تا به نماینده بصری و ارزشمندی از شیرینی فروشی شما تبدیل شود.
قرار دادن عناصر در لوگو
قرار دادن عناصر در لوگو نیز آخرین مرحله از طراحی لوگو کیک و شیرینی محسوب میشود که باید با دقت زیادی انجام شود. در صورت طراحی لوگو شیرینی فروشی به سبک لوگوتایپ و یا لوگو تصویری تنها کافی است نام قنادی و یا نماد اصلی را دقیقا در وسط لوگو قرار دهید و برای جلوه بخشی بیشتر به نام برند نیز میتوانید آن را در یک پس زمینه (با استفاده از اشکال هندسی همچون دایره یا بیضی) با رنگ متضاد قرار دهید تا کنتراست رنگی جذابی در لوگو ایجاد نمایید.
در صورت طراحی لوگو شیرینی پزی به صورت ترکیبی نیز باید اجزای آن را با رعایت فاصله مناسب از یکدیگر قرار دهید. فاصله استاندارد در لوگو قنادی به معنای آن است که اجزای لوگو نه باید به قدری به هم نزدیک باشند که لوگو را فشرده سازند و نه باید آنقدر از یکدیگر فاصله داشته باشند که بیننده نتواند ارتباط آنها با یکدیگر را تشخیص دهد. از این رو برای طراحی اصولی لوگو کیک و شیرینی باید نماد اصلی آن را در مرکز لوگو قرار دهید و سپس با رعایت کمی فاصله، نام قنادی یا شیرینی فروشی خود را در پایین و یا سمت راست آن بنویسید.