امروزه شرکتهای زیادی در جهان وجود ندارند که بتوانند از اواسط دهه 1800 به تجارت ببالند. برند مد مشهور جهانی لویی ویتون - که اولین بار در سال 1854 تأسیس شد - یکی از آنهاست. در طول بیش از دو قرن و نیم که لویی ویتون در حال فعالیت بوده است، این برند به یکی از معروف ترین و شناخته شده ترین برندهای مد در سراسر جهان تبدیل شده است. در حالی که موفقیتی که لویی ویتون در تمام این سال ها از آن برخوردار بوده است، مطمئناً تا حد زیادی به لطف کیفیت و سبک خط تولید همیشه در حال گسترش آنها است، لوگوی منحصر به فرد و چشم نوازی که می توان هم در پوشاک و هم در تلاش های بازاریابی لویی ویتون یافت. قطعا نقش مهمی در شهرت این برند نیز داشته اند. در این مقاله، نگاهی خواهیم داشت به تاریخچه طولانی و باستانی لویی ویتون، طراح لوگو و نکات طراحی لوگو آن ها، و اینکه چگونه لوگوی لویی ویتون به ارتقای این برند به صدر صنعت مد کمک کرده است.
تاریخچه لویی ویتون
در سال 1854 یک فرانسوی به نام لویی ویتون یک شرکت چمدانی راه اندازی کرد که به نام خود نامگذاری کرد. با این حال، تا سال 1858 بود که ویتون سبکی از چمدان را طراحی کرد که واقعاً برند را روی نقشه قرار داد. در آن زمان، بیشتر چمدانهای موجود در بازار صندوقهایی با سقف گرد بودند که عمدتاً برای ترویج روان آب طراحی شده بودند. با این حال، لویی ویتون تصمیم گرفت یک صندوق عقب صاف را معرفی کند که در طول سفر راحتتر روی هم چیده و ذخیره شود.
برای چندین سال، لویی ویتون برند جدید چمدان خود را عمدتاً در نمایشگاه های تجاری در سراسر اروپا فروخت. اما در سال 1885، برند لویی ویتون اولین فروشگاه خود را در لندن، انگلستان افتتاح کرد. هفت سال بعد، در سال 1892، لویی ویتون درگذشت و مالکیت شرکت به پسرش، ژرژ ویتون واگذار شد.
پس از مرگ پدرش، ژرژ ماموریتی برای تبدیل برند لویی ویتون به یک شرکت جهانی کرد. او محصولات شرکت را در نمایشگاه جهانی شیکاگو در سال 1893 به نمایش گذاشت و در سال 1896، بوم مونوگرام لویی ویتون را با امضای لویی ویتون راه اندازی کرد و حق اختراع جهانی را بر روی آن ثبت کرد.
قبل از اینکه این پتنت ها تضمین شوند، جعل یک مشکل بزرگ برای لویی ویتون بود. پس از اینکه این شرکت شروع به استفاده از بوم مونوگرام ثبت اختراع خود در تمام محصولات خود کرد، مشکل بسیار کمتری شد.
در سال 1913، لویی ویتون ساختمان لویی ویتون را در پاریس افتتاح کرد. در آن زمان این فروشگاه بزرگترین فروشگاه کالاهای مسافرتی در جهان بود. ژرژ همچنین به افتتاح فروشگاه های لویی ویتون در نیویورک، لندن، اسکندریه، واشنگتن، بوئنوس آیرس و بمبئی ادامه داد.
در سال 1936، ژرژ ویتون درگذشت و مالکیت شرکت را به پسرش گاستون-لوئیس ویتون واگذار کرد. چند سال بعد، زمانی که آلمان در اوج جنگ جهانی دوم به فرانسه حمله کرد، برند لویی ویتون وارد دوره ای بحث برانگیز در تاریخ خود شد. در طول اشغال فرانسه توسط آلمان، لویی ویتون با آلمانی ها شریک شد تا ثروت آنها را به طور چشمگیری افزایش دهد. در پاسخ به کتابی که جزئیات روابط تجاری لویی ویتون با آلمان نازی منتشر شد، سخنگوی این برند بعداً گفت: «این تاریخ باستانی است. این کتاب دورهای را پوشش میدهد که توسط خانواده اداره میشد و مدتها قبل از اینکه بخشی از LVMH شود. ما متنوع، بردبار و همه چیزهایی هستیم که یک شرکت مدرن باید داشته باشد.»
به هر حال، برند لویی ویتون از این جنجال جان سالم به در برد و از جنگ جهانی دوم محبوب تر از همیشه بیرون آمد. پس از جنگ، لویی ویتون شروع به ترکیب چرم در خط تولید خود کرد و بوم مونوگرام خود را اصلاح کرد تا انعطاف پذیرتر و بهتر برای استفاده در کیف، کیف و کیف پول باشد. این به برند اجازه داد تا خط تولید خود را فراتر از چمدانی که در آن زمان به آن شهرت داشت، به طور چشمگیری گسترش دهد.
تا سال 1989، لویی ویتون در مجموع 130 فروشگاه در سراسر جهان داشت و در سال 1997، این برند اولین خط تولید لباس های مردانه و زنانه خود را معرفی کرد. از آن زمان، لویی ویتون به یکی از سودآورترین برندهای مد در جهان تبدیل شد. مطالعه ای که در سال 2010 توسط Millward Brown انجام شد، Louis Vuitton را به عنوان نوزدهمین برند ارزشمند جهان معرفی کرد و ارزش آن را کمی بیش از 19 میلیارد دلار تخمین زد.
امروزه لویی ویتون همچنان عنوان تاسف بار یکی از جعلی ترین برندهای جهان را دارد. در سال 2004، تقلبی های لویی ویتون 18 درصد از لوازم جانبی تقلبی را تشکیل می دادند که توسط اتحادیه اروپا ضبط شده بود.
در این مبارزه با محصولات تقلبی که لویی ویتون همچنان گرفتار آن است، لوگوی لویی ویتون نقش اصلی را ایفا کرده است. طراحی آن و بوم مونوگرام که روی آن یافت می شود در اصل برای جلوگیری از تولید لوگوهای تقلبی بود. امروزه، اما، نماد وضعیتی که لوگوی لویی ویتون به آن تبدیل شده است، اکنون یکی از دلایل اصلی وجود بسیاری از محصولات تقلبی لویی ویتون است.
با این وجود، داشتن لوگوی بسیار مورد احترام که توسط جعلان کپی می شود مشکل خوبی است. لوگوی لویی ویتون به عنوان برندی که حول شناخت نام و جایگاه ساخته شده است، در موفقیت این شرکت نقش اساسی داشته است. به اندازه کافی جالب، لوگویی که لویی ویتون در ابتدا بیش از یک قرن پیش از آن استفاده کرد، هنوز دقیقاً همان طراحی است که این برند تا به امروز از آن استفاده می کند.
تاریخچه لوگوی لویی ویتون
زمانی که ژرژ ویتون برند لویی ویتون را پس از درگذشت پدرش در سال 1892 تصاحب کرد، او می خواست برای شرکت لوگویی ایجاد کند که بتواند بر روی بوم جدیدی که طراحی کرده بود استفاده کند تا چمدان های لویی ویتون را از شرکت های متعدد متمایز کند. که سعی در تقلید از سبک خود داشتند.
لوگویی که او ایجاد کرد یک حروف دستی از حرف V است که روی حرف L همپوشانی دارد و گفته میشود که از فونتهای رومی الهام گرفته شده است. در دهههایی که از اولین طراحی لوگو میگذرد، لوگوی Louis Vuitton اصلاً تغییر چندانی نکرده است. بسیاری از برندها نمی توانند بگویند که از لوگوی اصلی خود تغییری نکرده اند، چه برسد به مارک هایی که بیش از یک قرن است که وجود دارند. تنها تغییری که لوگوی لویی ویتون از سال 1892 متحمل شده است، حذف نام برند از زیر مونوگرام بود. در سال 1997، طراح مارک جیکوبز تصمیم گرفت که از مونوگرام LV به تنهایی در تلاش های بازاریابی لویی ویتون استفاده کند. جدا از این تغییر ظریف، لوگوی لویی ویتون که امروز می بینید همان لوگوی است که برای اولین بار بیش از صد سال پیش برای این شرکت طراحی شد.
عناصر طراحی لوگوی لویی ویتون
لوگوی لویی ویتون یک طراحی مینیمالیستی است که برای رساندن پیام خود به عناصر طراحی فانتزی یا پیچیده تکیه نمی کند. در هر صورت، ماهیت تغییرناپذیر طراحی لوگوی لویی ویتون چیزی است که آن را از سایر لوگوها در صنعت مد متمایز می کند.
لوگوی لویی ویتون یک نماد وضعیت است که ارزش باورنکردنی را برای محصولاتی که روی آن قرار میگیرد به ارمغان میآورد، و این نماد وضعیتی است که یک بار در دورهای که تقریباً همه چیز در مورد بقیه جهان بهطور چشمگیری تغییر کرده است، بازنگری نشده است. امروزه، مشتریانی که از تاریخچه لویی ویتون قدردانی می کنند، لوگوی نمادین این برند را گواهی بر ارتباط و قدرت ماندگار آن می دانند. این یک طراحی کلاسیک و بدون تغییر است که با داستان طولانی و پر حادثه لویی ویتون صحبت می کند، و این طرحی است که ثابت می کند برای ایجاد طرحی که در سراسر جهان قابل تشخیص باشد، نیازی به لوگوی فوق العاده یا دراماتیک ندارید.
محبوبیت لوگوی لویی ویتون
مانند بسیاری از برندهای مد رده بالا، لویی ویتون لوگوی خود را در خط تولید خود گنجانده است و این لوگو و وضعیت مرتبط با آن است که تقاضا برای محصولات لویی ویتون را ایجاد می کند. همچنین این لوگویی است که لویی ویتون از آن به عنوان عنصر اصلی طراحی در تلاش های مختلف بازاریابی خود استفاده کرده است.
در اصل، لوگوی لویی ویتون به منظور کمک به محافظت از اصالت محصولات این برند طراحی شده بود و این نقشی است که لوگو هنوز هم امروزه ایفا می کند. هنگام بررسی اینکه آیا یک محصول لویی ویتون ممکن است تقلبی باشد یا خیر، بررسی طرح لوگوی لویی ویتون روی محصول یکی از اولین راهها برای تشخیص اصل بودن آن است.
اگر به دنبال ایجاد یک طراحی لوگوی ساده و در عین حال قابل تشخیص برای برند خود هستید، لوگوی Louis Vuitton مکانی عالی برای الهام گرفتن است. طراحی ساده و در عین حال منحصربفرد آن از سال 1892 به این برند خدمت کرده است و آن را به یکی از بادوام ترین طرح های لوگو تبدیل کرده است که هنوز هم تا به امروز از محبوبیت برخوردار است. در حالی که مطمئناً کار زیادی برای ایجاد تصویر برند Louis Vuitton انجام شد تا لوگوی آن به نماد وضعیت فعلی تبدیل شود، طراحی جذاب برای لوگو نقطه شروع ضروری برای اهداف شرکت بود. هرکسی که امیدوار است برندی ایجاد کند که به جایگاه والایی برسد که لویی ویتون کسب کرده است، بهتر است در نظر داشته باشد که یک طراحی لوگوی جذاب و ظریف چقدر می تواند ارائه دهد.
منبع: https://blog.logomyway.com/louis-vuitton-logo-history/