روانشناسی رنگ در برندینگ (قسمت دوم)
در قسمت قبل درباره اهمیت رنگ در برندینگ توضیح دادیم. در این مقاله قصد داریم به معرفی معنی و مفهوم هر رنگ در برندینگ پرداخته و فرمول ساخت یک طرح رنگ را با هم مرور کنیم.
آژانس هویت بصری آرمکده در کنار لوگو و طراحی لوگو حرفه ای به برندینگ نیز می پردازد. برای آگاهی از انواع ریدیزاین و بازسازی لوگو به وبسایت این شرکت مراجعه کنید.
چگونه هویت برند خود را تعیین کنیم
قرمز برای Target که میخواهد شخصیت برندشان پرانرژی، جوان و پر سر و صدا باشد، شگفتانگیز بوده است. اما رنگ قرمز برای شرکتی مانند تشکهای کاسپر که شخصیتی آرام و آرام را پرورش میدهند و به معنای خواب خوب شبانه است، کار نمیکند.
انتخاب رنگ های برند شما آسان است اگر بدانید می خواهید با چه چیزی ارتباط برقرار کنید. یکی از اولین مراحل در ساختن یک برند، تعیین شخصیت برند شماست. اساساً، شما می خواهید به شرکت خود مانند یک شخص فکر کنید: آنها چه کسانی هستند؟ چه چیزی برای آنها مهم است؟
هنگامی که اهداف شخصیت برند خود را مشخص کردید، چگونه تعیین می کنید که کدام رنگ بهترین کارایی را دارد؟ ابتدا با یادگیری تداعی های احساسی هر رنگ شروع می شود.
رنگ های مختلف برندینگ به چه معناست؟
ما به اندازه کافی در مورد چکیده های رنگ های برند صحبت کرده ایم - بیایید به حقایق سخت معانی رنگ (یا حداقل برخی از دستورالعمل ها) بپردازیم. در اینجا خلاصهای از معانی رنگ برند و تأثیری که رنگهای مختلف برند میتوانند بر روی افراد داشته باشند آورده شده است:
قرمز - قرمز نشان دهنده اشتیاق، هیجان و خشم است. می تواند نشان دهنده اهمیت و توجه باشد.
نارنجی - نارنجی مخفف بازیگوشی، سرزندگی و دوستی است. نشاط آور است و انرژی بر می انگیزد.
زرد: رنگ زرد شادی، جوانی و خوش بینی را برمی انگیزد، اما می تواند جلب توجه یا مقرون به صرفه به نظر برسد.
سبز - سبز ثبات، رفاه، رشد و ارتباط با طبیعت را تداعی می کند.
آبی روشن - سایه روشن آبی آرامش، اعتماد، گشودگی را تراوش می کند. همچنین می تواند دلالت بر بی گناهی داشته باشد.
آبی تیره – آبی تیره به معنای حرفه ای بودن، امنیت و رسمی بودن است. بالغ و قابل اعتماد است.
بنفش – بنفش میتواند نشاندهنده سلطنت، خلاقیت و تجمل باشد.
صورتی - صورتی مخفف زنانگی، جوانی و معصومیت است. از مدرن تا لوکس متغیر است.
قهوه ای - قهوه ای ظاهر یا حالتی خشن، خاکی و قدیمی ایجاد می کند.
سفید - سفید تمیزی، فضیلت، سلامتی یا سادگی را تداعی می کند. می تواند از مقرون به صرفه تا سطح بالا متغیر باشد.
خاکستری - خاکستری مخفف بی طرفی است. می تواند آرام، کلاسیک، جدی، مرموز یا بالغ به نظر برسد.
مشکی – مشکی حسی قدرتمند، پیچیده، تند، مجلل و مدرن را القا می کند.
به خاطر داشته باشید که تاثیر رنگ های برند شما به سبک و طرحی که در آن استفاده می شود و همچنین ترکیب رنگی که انتخاب می کنید بستگی دارد. این یک نسخه خلاصه شده است، ارتباط ما با رنگ بسیار عمیق تر از این است - به عنوان مثال، زرد بیش از حد در واقع می تواند باعث اضطراب شود. اگر میخواهید در مورد این پیچیدگیها بیشتر بدانید، راهنمای کامل ما را در مورد تأثیر رنگ بر احساسات و رفتارها بخوانید.
اگر به دنبال یک برند تک رنگ هستید، بخش سخت از قبل به پایان رسیده است. اما برای بسیاری از شما، شما به یک طرح رنگ درگیرتر با رنگ های متنوع می خواهید. همانطور که گویی انتخاب یک رنگ به اندازه کافی سخت نبود، اکنون باید چندین رنگ را انتخاب کنید و مطمئن شوید که آنها به روشی که می خواهید ترکیب می شوند.
فرمول ساخت یک طرح رنگ برند
بدیهی است که هیچ راه درستی برای انتخاب طرح رنگ برند شما وجود ندارد. وقتی با انتزاعیهایی مانند هویت برند سروکار دارید، تعیین قوانین سخت و سریع دشوار و غیرعاقلانه است. گفته می شود، این روند می تواند دلهره آور و گیج کننده باشد، بنابراین راهنمایی کمی مفید است. در اینجا، ما قصد داریم روند خود را برای ساخت یک طرح رنگی توضیح دهیم که میتوانید بیشتر به عنوان چارچوب و کمتر به عنوان دستورالعملهای گام به گام از آن استفاده کنید.
1. برای انتخاب 3 رنگ برنامه ریزی کنید
پایه، لهجه و خنثی شما. طرحهای رنگی برند بسته به نوع آن میتوانند بین 1 تا 4 رنگ داشته باشند (به زیر مراجعه کنید)، اما حتی طرحهای تک رنگ نیز برای اهداف مختلف به تغییراتی در رنگها نیاز دارند.
2. پایگاه خود را انتخاب کنید
از بین همه ویژگی های شخصیتی برند شما، کدام یک از همه مهمتر است؟ رنگ پایه شما نه تنها باید منعکس کننده غالب ترین ویژگی شخصیت برند شما باشد، بلکه باید برای مخاطب هدفی که می خواهید به آن دسترسی پیدا کنید نیز جذاب باشد. رنگهای باقیمانده را بر اساس میزان تطابق آنها با این یکی انتخاب میکنید.
3. لهجه خود را انتخاب کنید
لهجه شما همان رنگی خواهد بود که بعد از رنگ پایه بیشتر از آن استفاده می کنید. این کمی پیچیدهتر از انتخاب رنگ پایه است زیرا محدودیتهای بیشتری دارد: جدای از تطابق با ویژگی شخصیتی برند، رنگ لهجه شما باید از نظر بصری با رنگ پایه شما همخوانی داشته باشد، نه اینکه مخاطب شما را راضی کند.
4. انتخاب خنثی خود
رنگ خنثی شما به احتمال زیاد رنگ پس زمینه خواهد بود، چیزی که برای دوری از توجه انتخاب شده است. معمولاً اینها رنگ های خاکستری متفاوتی هستند، اما رنگ های بژ، سفید و مایل به سفید نیز کار می کنند. مشکی نیز یک گزینه است، اما مراقب باشید. تمایل دارد بر هر طرح رنگی که بخشی از آن است تسلط یابد
در طول فرآیند انتخاب رنگ های برند خود، باید هدف نهایی را در نظر داشته باشید: از چه نوع طرح رنگی استفاده می کنید؟ به طور معمول، برندها از یکی از این طرحهای رنگی رایج برند استفاده میکنند:
طرحهای اصلی برای برندسازی رنگها، که روی چرخ رنگ نشان داده شدهاند.
هنگام انتخاب رنگ های برند، چرخه رنگ یکی از بزرگترین کمک های شما است. مکان رنگ ها به یکدیگر روی چرخ.
تک رنگ - وقتی یک ویژگی شخصیتی دارید که می خواهید روی آن تمرکز کنید، یک طرح تک رنگ بر معنای آن رنگ یک برند تأکید می کند. اگرچه برای برندهای مینیمالیستی عالی است، اما چالش در اینجا تمایز دادن رنگ ها به اندازه ای است که بینایی شما از نظر بصری ضعیف نشود.
مشابه - رنگهای کنار هم در چرخه رنگ دارای روابط هماهنگ هستند، زیرا رنگهای مجاور معمولاً مفاهیم احساسی مشابهی دارند. طرحهای مشابه شرطبندی مطمئنی هستند، اما به این ترتیب برای برجستهکردن یا جلب توجه بهترین نیستند.
مکمل - مکملهای رنگی - یا متضادها - رنگهایی هستند که مستقیماً در مقابل یکدیگر روی چرخهای رنگ قرار دارند. از آنجایی که آنها متضاد هستند، وقتی جفت می شوند بهترین ها را در یکدیگر نشان می دهند. رنگ های مکمل را در تیم های ورزشی زیاد می بینید. رنگهای مکمل برای جلوههای بصری پویا و محرک عالی هستند، اما مراقب باشید که برند دیگری را کپی کنید زیرا بسیار محبوب هستند.
Triadic - یک طرح رنگ برندینگ پایدار، رنگ های سه گانه در قسمت های مساوی برای سه بخش مختلف از چرخه رنگ ترسیم می شوند. طرحهای سهگانه مانند تمهای مشابه پایدار هستند، اما تنوع محرکتری مانند طرحهای مکمل ارائه میدهند. سخت ترین قسمت این است که سه رنگ را با ویژگی های هویت برند شما مطابقت دهید.
نحوه ترکیب رنگ های برند شما بارها و بارها در بسیاری از جنبه های مختلف کسب و کار شما ظاهر می شود. طرح رنگ برند شما ظاهر وب سایت، لوگو، طراحی فروشگاه، تبلیغات و غیره شما را تعیین می کند و حتی به ظاهر جزئی مانند حساب رسانه های اجتماعی شما تبدیل می شود. پس همه آنها را با دقت انتخاب کنید.
بدانید چه زمانی باید خارج از خطوط رنگ کنید
-
همانطور که در بالا گفتیم، هیچ قانون مشخصی برای انتخاب رنگ های برند شما وجود ندارد. این مقاله را بیشتر به عنوان یک دستورالعمل تقریبی در نظر بگیرید - منبعی آموزشی برای کمک به تصمیم گیری آگاهانه. اما مهمتر از همه، غرایز درونی خود را نادیده نگیرید. توجه اصلی رنگ ها ارتباط عاطفی آنهاست، بنابراین هنگام تصمیم گیری در مورد رنگ های برند خود از احساسات خود غافل نشوید.
منبع: https://99designs.com/blog/tips/branding-colors/