تئوری رنگ
تئوری رنگ فقط برای طراحان نیست. برای کارشناسان برندسازی و کارآفرینانی که میخواهند گرافیک خود را ارتقا دهند، موضوع بسیار خوبی است.
درک تئوری رنگ راه دیگری است که می توانید احساسات و ویژگی های برند خود را به طور موثر بیان کنید. به این به عنوان ابزاری برای ایجاد روحیه و برانگیختن یک احساس فکر کنید. توانایی انجام این کار باعث می شود ارتباط بصری بهتری داشته باشید.
دانستن این موضوع راحت است زیرا می توانید آن را در پروژه های مختلف اعمال کرده و برای طراحی آرم و لوگو به کار بگیرید. هنرمندان به طور گسترده ای از این نظریه برای نقاشی استفاده می کنند. در عین حال، برندها از آن برای ایجاد طرح های گرافیکی جذاب برای پست های رسانه های اجتماعی، بیلبوردها و موارد دیگر استفاده می کنند. شما حتی میتوانید آن را در فیلم، طراحی وب، عکاسی، آرایش استفاده کنید، این فهرست همچنان ادامه دارد.
ما در حال بررسی این تئوری هستیم تا به شما کمک کنیم تا از اینکه چگونه می توانید این را در کار خود به کار ببرید آگاه تر و آگاه تر شوید.
نگاهی به مرور کلی موضوعاتی که در زیر در مورد آنها بحث می کنیم بیندازید.
تئوری رنگ چیست؟
معنی پشت رنگ ها
شش هارمونی رنگ
نکته پاداش
تئوری رنگ چیست؟
تئوری رنگ یک رویکرد سیستمی برای تنظیم رنگ ها برای یک پالت و مخلوط کردن است. به عبارت ساده تر، راهنمای انتخاب رنگ هایی است که با هم خوب به نظر می رسند. این به طراحان کمک می کند تا از علم استفاده کنند تا به آنها کمک کند ترکیب هایی ایجاد کنند که هر بار به خوبی به نظر می رسند.
برای اعمال این امر، طراحان از چرخه رنگ با کمک هندسه استفاده می کنند تا تشخیص دهند که کدام رنگ ها در هماهنگی یا کنتراست به خوبی با هم هماهنگ می شوند. برای اینکه کار کند به ترکیبی از هنر و علم نیاز دارد.
اما چرخه رنگ چیست؟
چرخه رنگ که به آن دایره رنگ نیز می گویند، توسط آیزاک نیوتن زمانی که طیف نور را کشف کرد ایجاد شد.
با این حال، چرخه رنگی که امروزه استفاده می شود توسط یوهان ولفگانگ فون گوته در نتیجه تحقیقات خود او ایجاد شد. این دایره نشان دهنده طیف رنگی است که رابطه رنگ های اولیه، ثانویه و سوم را با هم نشان می دهد.
معنی پشت رنگ ها
چرخ را می توان به دو دسته گرم و خنک تقسیم کرد. تغییرات دمای رنگ، حال و هوای یک طرح را شکل می دهد. به عنوان مثال، رنگهای گرم مانند قرمز و نارنجی قابل دسترستر به نظر میرسند، در حالی که رنگهای سرد مانند سبز و آبی ممکن است دورتر یا آرامتر به نظر برسند.
به علاوه، ما این را در زندگی روزمره از طریق شکل عبارات می بینیم. تا به حال متوجه شده اید که چگونه از رنگ ها برای به تصویر کشیدن احساسات استفاده می کنیم، مانند "سبز با حسادت" زمانی که شخصی حسادت می کند یا "احساس آبی" زمانی که شخصی غمگین است.
برخی از رنگ ها حتی بر مصرف کنندگان اثر فیزیکی می گذارند. به عنوان مثال، زرد و قرمز به عنوان اشتها در بین مخاطبان شناخته شده است. بنابراین اکنون می دانید که چرا برندهایی مانند کوکاکولا یا مک دونالد از این برای ارائه خود به بازار استفاده می کنند.
روانشناسی رنگ ها فرصتی را برای شما فراهم می کند تا تصویر برند خود را با استفاده از علم بهبود بخشید.
این یک واقعیت رایج است که مصرف کنندگان ویژگی های منحصر به فرد انسانی را به رنگ اختصاص می دهند. علاوه بر این، تحقیقات نشان داده است که ممکن است با توجه به فرهنگ افراد متفاوت باشد. اما در اینجا خلاصه ای سریع از معنای عمومی رنگ ها برای مصرف کنندگان است.
قرمز - اشتیاق و جشن
نارنجی - خلاقیت و جوانی
زرد - شادی و انرژی
سبز - طبیعت و سلامتی
آبی- حرفه ای گرایی و نوآوری
بنفش - سلطنت و ایمان
سفید - خلوص و هماهنگی
صورتی - معصومیت و بازیگوشی
در حالی که مطمئناً می توانید رنگ ها را با توجه به خلق و خوی خود انتخاب کنید، یک رویکرد ساختاریافته برای ایجاد یک پالت رنگ وجود دارد. بخش زیر به نحوه استفاده از این رنگ ها از طریق تکنیک ضد گلوله می پردازد.
شش هارمونی رنگ
چرخ رنگ تکنیک منحصر به فردی را ارائه می دهد که می توانید از آن برای ایجاد آکوردهای رنگی استفاده کنید. شما می توانید از این برای تعیین اینکه کدام رنگ ها به خوبی با یکدیگر هماهنگ می شوند استفاده کنید.
یادگیری در مورد ترکیب های ممکنی که می توانید با چرخ درست کنید این فرصت را به شما می دهد که روند ترکیب و تطبیق رنگ خود را بهبود بخشید. این برای مواقعی مفید است که مطمئن نیستید چه رنگ هایی با رنگ هایی که قبلاً در طراحی خود دارید سازگار هستند.
شش نوع طرح رنگی وجود دارد که می توانید از چرخه رنگ ایجاد کنید. بهترین بخش این است که بدون توجه به سایه یا رنگی که می خواهید استفاده کنید کار می کند.
آنها را در زیر بررسی کنید.
رنگ های تک رنگ
این آکورد رنگی از یک رنگ استفاده می کند. پالت تک رنگ از سایه ها، ته رنگ ها و رنگ های مختلف از یک خانواده تشکیل شده است. این تنها با یک رنگ عمق بصری ایجاد می کند و در نتیجه ظاهری یکپارچه با حداقل درهم ریختگی بصری ایجاد می کند. چالش این طرح این است که طراحان را به یک رنگ محدود می کند، که آنها را در معرض خطر ایجاد یک طرح غیر جذاب قرار می دهد.
کجا می توانید از این استفاده کنید؟
می توانید از این ترکیب برای مواد طراحی گرافیکی که نیاز به انسجام زیادی دارند، مانند طراحی وب یا ارائه پاورپوینت استفاده کنید.
رنگ های مکمل
همچنین به عنوان ترکیب مکمل یا متضاد شناخته می شود. رنگ در طرف مقابل چرخ یک طرح متضاد ایجاد می کند. این روشی است که پالت های پر جنب و جوش تولید می کند که می تواند توجه مخاطبان شما را جلب کند. به عنوان مثال، گرمای رنگ نارنجی به خوبی با سایه سرد آبی هماهنگ می شود.
کجا می توانید از این استفاده کنید؟
ماهیت این طرح رنگی آن را برای دکمههای فراخوان و سایر بخشهای حیاتی طراحی شما قابل اجرا میکند.
رنگ های سه گانه
این طرح رنگی از ریشه کلمه "تری"، دارای گروهی از سه رنگ در چرخ است که توسط یک مثلث با فاصله مساوی انتخاب شده است. این منجر به طراحی متعادلی می شود که دارای رنگ های گرم و سرد است. نمونه ای از این رنگ نارنجی، سبز و بنفش است.
کجا می توانید از این استفاده کنید؟
یک طرح رنگ سه گانه همه کاره است، اما به ویژه برای نمودارها، اینفوگرافیک ها و سایر پروژه هایی که به دو یا چند موضوع می پردازند بسیار مفید است. این به این دلیل است که یک شکاف بصری قابل توجه ایجاد می کند.
رنگ های مشابه
مشابه ترکیب سه گانه، یک طرح رنگ مشابه شامل سه رنگ مختلف است که در کنار یکدیگر قرار دارند. این به شما کمک می کند تا طرحی را بسازید که ظاهری مشابه و شیب طبیعی دارد و در عین حال تنوع رنگی را نیز ارائه می دهد. یک مثال از این قرمز نارنجی، نارنجی و زرد است.
کجا می توانید از این استفاده کنید؟
مشابه رنگهای تک رنگ، میتوانید از آن برای نمودارها یا حتی پستهای چرخ و فلک در رسانههای اجتماعی استفاده کنید.
تقسیم رنگ های مکمل
این هارمونی ترکیبی از رنگ های مکمل و مشابه است. با انتخاب یک رنگ، مکمل آن و رنگ های مجاور ایجاد می شود. به عنوان مثال، تقسیم رنگ های مکمل در چرخ شامل آبی، زرد و نارنجی-قرمز است. این نوع ترکیب ظاهری پر جنب و جوش و در عین حال ظریف به یک طراحی می دهد.
کجا می توانید از این استفاده کنید؟
از آنجایی که این طرح دارای کنتراست قوی با حداقل تنش است، برای تصاویر، لوگوها و مواردی از این دست یک انتخاب عالی است.
رنگ های چهارتایی
هارمونی رنگ چهارتایی از چهار رنگ مختلف تشکیل شده است. همچنین به عنوان مکمل دوگانه نیز شناخته می شود زیرا از دو مجموعه رنگ مکمل استفاده می کند. نمونه ای از طرح رنگ های چهارتایی زرد-سبز، نارنجی، آبی روشن و بنفش است. تنوع رنگ ها ظاهری چشم نواز به طرح شما می بخشد، اما در صورت انجام نادرست ممکن است آن را بیش از حد اشباع کند.
کجا می توانید از این استفاده کنید؟
هارمونی برای هر پروژه بزرگ طراحی گرافیکی مانند تصویرسازی یا طرح بندی مجله مناسب است. اما طراحان توصیه می کنند که از تک تک رنگ ها به طور یکسان استفاده نکنید و در عوض از برخی از رنگ ها به عنوان رنگ های برجسته استفاده کنید تا طراحی ظریف بماند.
نکته پاداش
اگر مدتی طول میکشد تا به چرخه رنگ دست پیدا کنید، میتوانید با استفاده از یک تولیدکننده پالت رنگ آنلاین، این فرآیند را آسانتر کنید. این ابزارها دارای گزینه هایی هستند که می توانید با انتخاب قانون هارمونی رنگی که می خواهید ترکیب هایی را ایجاد کنید.
علاوه بر این، برخی از ابزارهای آنلاین نیز کدهای رنگی را ارائه می دهند. این ویژگی باعث می شود که ترکیب رنگ ها به راحتی قابل ارجاع و استفاده در پروژه های مختلف باشد.
نتیجه
با درک بهتر از رنگ، مفاهیم طراحی بهبود یافته است. این مفید است، به خصوص اگر هنرمندی هستید که تازه شروع به کار کرده اید یا یک متخصص برندینگ هستید که با مفاهیم طراحی گرافیک آشنا نیستید.
پس برای به کار بردن آنچه امروز آموخته اید آماده شوید. دایره رنگی همراه با دانش شما از تئوری رنگ، ابزاری است که بازی را برای لوگوهای برند، تبلیغات بنر، و آگهیها و سایر پروژههای طراحی تغییر میدهد.
با اجرای یک مسابقه طراحی در مفهوم خود را زنده کنید. این یک پلتفرم جمع سپاری است که به شما امکان می دهد با طراحان گرافیک آزاد کار کنید تا لوگو، طراحی تی شرت و سایر پروژه های طراحی گرافیک خود را طراحی کنید. می توانید خلاصه و مفهوم طراحی خود را برای شروع آنها ارسال کنید. امروز حداکثر 50 مورد ارسالی دریافت کنید.
BrandCrowd یک گزینه عالی برای کسانی است که می خواهند DIY انجام دهند. این دارای یک ابزار آسان برای استفاده است که به عنوان سازنده لوگو، سازنده کارت ویزیت، سازنده پست رسانه های اجتماعی و موارد دیگر عمل می کند. می توانید طرح مورد نیاز خود را شخصی سازی کنید و خود را از طریق رنگ، تصویر و سایر عناصر طراحی بیان کنید. امروز آن را امتحان کنید.
منبع: https://www.brandcrowd.com/blog/understanding-color-theory-for-beginners/