چطور یک لوگو طراحی کنیم وقتی حتی طراح لوگو نیستیم؟ (قسمت دوم)
در مقاله قبل درباره نحوه طراحی آرم و لوگو
برای مبتدیان سخن گفتیم. امروز نیز در ادامه این مقاله به معرفی انواع لوگو و اصول طراحی لوگو خواهیم پرداخت.
سه نوع اصلی لوگو
طراحی لوگو را می توان به طور کلی به دو دسته تقسیم کرد: آرم هایی که فقط از متن تشکیل شده اند (که نشان دهنده نام یا حروف اول یک شرکت است) و لوگوهایی که حاوی متن و نماد هستند.
آرمکده به عنوان شرکت طراحی لوگو سابقه درخشانی در زمینه طراحی انواع لوگو دارد، برای دیدن نمونه کارهای این شرکت اینجا کلیک کنید.
در اینجا به تفکیک سه نوع رایج از لوگوها اشاره شده است - چند نوع دیگر وجود دارد، اما ما می خواهیم آن را ساده نگه داریم!
1. لوگوی Wordmark
کلاسیکترین شکل لوگو علامت کلمه است که طراحان گاهی از آن به عنوان "لوگوتایپ" یاد میکنند.
علامتهای کلمه فقط از نام کسبوکار شما استفاده میکنند - بدون علامت یا تکگرام - در یک تایپ موجود یا سفارشی. اگر نام تجاری کوتاه و متمایز و بدون شعاری داشته باشید، این نوع لوگو بهترین کار را دارد.
2. لوگوی مونوگرام
مونوگرام لوگویی است که شامل یک تا سه حرف، معمولا حروف اول یا حرف اول یک شرکت است. مونوگرام می تواند به عنوان نماد در لوگو با نام شرکت زیر عمل کند.
در مورد مارک های معروف، علامت کلمه حذف می شود: به عنوان مثال، P&G برای Procter and Gamble، VW برای Volkswagen، یا LV برای Louis Vuitton. اما اکثر کسب و کارهای جدید، نام کسب و کار خود را در زیر یا در کنار مونوگرام نگه می دارند تا تشخیص نام را ایجاد کنند!
3. لوگوی ترکیبی
لوگوهای ترکیبی دقیقاً همان چیزی هستند که به نظر می رسند: ترکیبی از یک علامت کلمه و یک نماد.
این نوع لوگو به برند شما اجازه می دهد تا به راحتی قابل تشخیص باشد زیرا از دو عنصر طراحی که نشان دهنده برند شما هستند با هم استفاده می کند (و در صورت نیاز می توان از آنها به طور جداگانه استفاده کرد). جای تعجب نیست که این رایج ترین نوع لوگو است.
اشکال لوگو و گزینه های طرح بندی
شکل نقش مهمی در زیبایی آرم شما ایفا می کند، زیرا تداعی های خاصی در مغز انسان دارند. این به برندها اجازه می دهد تا از اشکال برای کمک به انتقال پیام یا احساس به مخاطبان هدف استفاده کنند.
از شکل ها می توان هم به عنوان ظرف و هم به عنوان نماد در طراحی لوگو استفاده کرد.
ظرف چیست؟
یک ظرف لوگوی شما را محدود به یک فضا و بسته بندی منظمی برای مصرف بصری نگه می دارد. توجه به این نکته مهم است که در حالی که کانتینرها به لوگوی شما جذابیت بصری می بخشند، گاهی اوقات می توانند چالش هایی را در زمینه مقیاس پذیری ایجاد کنند زیرا لوگو در فضای کوچکتر زندگی می کند.
اطمینان حاصل کنید که نام شرکت شما همچنان در ظرف خوانا است که در اندازه های مختلف مقیاس بندی شده است.
در اینجا چند مقدار مرتبط با برخی از رایج ترین اشکال لوگو و همچنین ملاحظات طراحی برای هر کدام آورده شده است:
حلقه ها: نمایانگر وحدت، امنیت و حفاظت هستند. آنها برای نامهای کوتاهتر یا تکگرامها بهترین کار را دارند و باید با حروف نوشتاری قوی برای اطمینان از خوانایی در هنگام کوچکتر کردن و کوچکتر شدن استفاده شوند.
مربع + مستطیل: به احساس ثبات و تعادل در ذهن انسان تبدیل می شود. این شکل سنتی تر برای نام های طولانی تر خوب است و در شرکت های بزرگ محبوب است.
مثلث ها: به عنوان شکل تهاجمی تر مرتبط با قدرت، درگیری و سرعت در نظر گرفته می شود. آنها می توانند برای نشان دادن جهت و حرکت یا جایگزینی برای حروف "A" و "V" استفاده شوند.
جهت گیری عمودی/افقی: خطوط و اشکال عمودی با پرخاشگری، قدرت، شجاعت و تسلط همراه هستند، در حالی که اشکال افقی احساس آرامش و آرامش بیشتری به خود می گیرند.
اشکال ارگانیک: این اشکال حس طبیعی به آن ها دارند و گرما و راحتی ایجاد می کنند، که در سایر اشکال نمی توانید به طور کامل به آن دست پیدا کنید!
سایر گزینه های طرح آرم
چند راه دیگر برای فکر کردن در مورد چیدمان لوگوی خود وجود دارد که به اشکال مربوط نمی شود. این شامل:
متن انباشته: یکی از راههای افزودن جذابیت به یک لوگوی کلاسیک، استفاده از متن انباشته است. کلمات را می توان به صورت عمودی روی هم قرار داد تا توجه شما را به خود جلب کند، اگرچه گاهی اوقات این طرح بندی با متن افقی جفت می شود تا امکانات ظاهری بیشتری ایجاد کند. توجه داشته باشید که زمانی که طول کلمات در لوگوی شما نزدیک به یک اندازه باشد، بهتر است از متن روی هم استفاده کنید.
قرار دادن نماد: قرار دادن یک نماد می تواند کل ظاهر و احساس یک لوگو را تغییر دهد. آیا در مرکز است؟ به کنار؟ بالای علامت کلمه؟ در علامت کلمه گنجانده شده است؟ اگر از نمادی در لوگوی خود استفاده میکنید، مطمئن شوید که همه گزینهها را در نظر گرفتهاید و ببینید کدام مکان برای استفاده از برند و لوگوی شما بهترین احساس را دارد.
قرار دادن شعار: اگر لوگوی شما دارای شعار باشد، تقریبا همیشه زیر نام شرکت شما ظاهر می شود. اما آیا محور است یا چپ توجیه می شود؟ با حروفی متفاوت از علامت کلمه شما؟ بسته به طول شعارتان، میتوانید گزینههای مختلفی را آزمایش کنید تا ببینید چه چیزی بهتر به نظر میرسد.
مرحله 3: ایده های رنگ، فونت و نماد را دریافت کنید
بالاخره زمان آن رسیده است که در ساخت لوگوی خود غوطه ور شوید!
با استفاده از تحقیقات لوگو و ایده های بالا، باید یک ایده محکم از بازار هدف و ویژگی های برند خود و همچنین سبک و طرح لوگوی مورد نظر خود داشته باشید. بیایید وارد رنگ ها، فونت ها و نمادها شویم!