تاریخچه لوگوی پژو
داستان های زیادی در مورد آرم های خودرو (BMW، Audi،Ford ) قبلاً در این وبلاگ تحلیل شده است. امروزه یکی از قدیمی ترین برندهای خودرو مورد توجه ما قرار خواهد گرفت: پژو. شیری که قرن ها زنده مانده از کجا می آید؟ اولین لوگوی این برند خودروسازی فرانسوی چگونه بود؟ این چیزی است که ما می خواهیم کشف کنیم!
چند کلمه در مورد تاریخچه پژو
در سال 1810، برادران ژان پیر دوم پژو و ژان فردریک پژو، تجارت خانوادگی فرانسوی، پژو را تأسیس کردند. این خانواده با تبدیل یک آسیاب به یک کارخانه فولاد نه چندان دور از Montbéliard در شرق فرانسه و با نزدیک شدن به مرز سوئیس، شروع به تولید محصولاتی مانند فولاد، اعم از فنر، آسیاب قهوه، ابزار و غیره کردند. در سال 1889، در جریان نمایشگاه جهانی پاریس، اولین موتور سه چرخه معرفی شد. پس از آن ماجراجویی خودرو برای پژو آغاز شد.
اولین لوگوی پژو
اولین لوگوی پژو در دهه 1850 ساخته شد. این خودرو توسط امیلی پژو طراحی و توسط جوستین بلیزر طلاساز ساخته شده است. البته این ادای احترام به نشان فرانسه است، منطقه ای فرانسوی که پژو در آن متولد شده است. اما این یک ادای احترام به یکی از ابزارهای ستاره این شرکت بود: یک اره. سریع، تیز و انعطاف پذیر توصیف شد. این صفت ها نیز شبیه به صفات شیر هستند، "تندی دندان ها مانند دندان های شیر، انعطاف پذیری تیغه به عنوان تقلیدی از انعطاف پذیری ستون فقرات شیر، سرعت برش در تصویر آن این اولین لوگو در خودروها مورد استفاده قرار نگرفت، بلکه در سایر محصولات شرکت استفاده شد.
سیر تکاملی لوگوهای پژو
در دهه 1920، داشتن درپوش های سفارشی رادیاتور با نشان برند خودرو مد بود. بنابراین پژو این روند را با مجسمه سازی نسخه سه بعدی شیر خود دنبال کرد. دو نسخه وجود داشت. در سال 1923، اولین مورد توسط رنه بودیشون و در سال 1927، دومین مورد توسط موریس-راجر مارکس ساخته شد.
در دهه 30، درپوش های رادیاتور از بین رفت و یک شیر روی کاپوت با نسخه 3 بعدی با 301 به رنگ پرچم فرانسه جایگزین شد. در سال 1936، یک تاج جدید وجود داشت. آیا متوجه تفاوت در شیر می شوید؟ انگار شیر شد. این بحث همچنان باز است.
با این حال، این نسخه تایید می شود زیرا در اواخر دهه 1940 پژو تصمیم گرفت با قرار دادن یک شیر، جنسیت زینت خود را تغییر دهد. تاج جدیدی با حضور شیر فرانش-کونته ظاهر شد.
بسته به مدل ماشین، نشان متفاوت بود، اما شیر ثابت ماند.
اگر قصد بازسازی لوگو خود را دارید اینجا کلیک کنید.
در دهه 1960، یک شیر کاملاً جدید نشان داده شد. پژو تصمیم گرفت فقط سر شیر را نگه دارد، مانند یک نسخه زوم شده، جایی که ما این تصور را داشتیم که شیر وحشیتر شده و آماده حمله است. بالای آن نام پژو و به شکل تاج بود.
سرانجام در سال 1968 دو لوگوی جدید منتشر شد. چه وجه اشتراکی داشتند؟ دیگر خبری از قاب و نام در بالا نیست، فقط شکل سر شیر و طرح کلی شیر. این سبک باعث می شود که شیر ظریف تر و کمتر با ابهت باشد.
چند سال بعد، در سال 1975، طلا به تدریج ناپدید شد و جای خود را به نقره داد. پژو تصمیم گرفت شکل شیر فرانش-کونته را حفظ کند اما آن را خالی کرد و نام آن را "نخ شیر" گذاشت. این لوگو پس از خرید سیتروئن و کرایسلر ظاهر شد. این نشان دهنده بازگشت معینی به ریشه ها برای پژو است.
حدود 28 سال بعد، پژو تصمیم گرفت لوگوی سال 1968 خود را مدرن کند و برخی از جزئیات شیر فرانش-کونته را نادیده گرفت و آن را پویاتر و بزرگتر کرد. این لوگو اغلب روی پس زمینه آبی کنار هم قرار می گیرد.
لوگوی پژو
این الگوی لوگو تا سال 2021 باقی خواهد ماند. در واقع، در سال 2010، برخی از تغییرات انجام شد. شیر هم مات بود و هم براق با عمق بیشتری.
اخیراً، پژو با تمایل به مدرن سازی برند خود و ایجاد سبکی مدرن تر، چالش جدیدی برای خود ایجاد کرده است. طراحان از لوگوی دهه 1960 برای این هویت جدید الهام گرفتند. لوگوی سر شیر سیاه و سفید "مسطح" است که غرش می کند و تمام قدرت خود را نشان می دهد. برای پژو، این لوگوی جدید "پیوندی بین DNA برند و چشم انداز آنها برای آینده است".
یکی از ویژگی های پژو این است که آنها در دنیای خودروهای اسپرت جایگاه بسیار خوبی دارند. خودروهای اسپورت مختلف آنها چندین جام در سراسر جهان برده اند! برچسبی که روی خودروهای آنها گذاشته شده یادآور لوگوی دهه 1930 آنهاست!
چگونه هنگام ایجاد لوگو از پژو الهام بگیریم؟
تاریخچه پشت لوگوی پژو هم غنی و هم معنادار است. چندین جنبه وجود دارد که می تواند هنگام ایجاد لوگو به شما الهام بخشد. ابتدا اجازه دهید در مورد نشان اصلی پژو یعنی یک شیر صحبت کنیم. این نماد منطقه اصلی شرکت است. هنگام ایجاد لوگوی خود، نمادهای مرتبط با منطقه خود را به عنوان الهام در نظر بگیرید. این مورد در مورد لوگوی BMW بود: آبی و سفید رنگ نشان ملی بایرن است، جایی که شرکت در آن تأسیس شد. علاوه بر این، رنگ آبی نیز از دیرباز در لوگوی پژو استفاده شده است. لازم به ذکر است که این رنگ اغلب با اعتماد، اما همچنین با قابلیت دسترسی و قابلیت اطمینان همراه است. بنابراین یک رنگ بسیار مناسب برای دنیای خودرو است.
جالب اینجاست که در آخرین طراحی مجدد لوگوی پژو، این شرکت از لوگوی ترکیبی به لوگوی نشان ملی تبدیل شد. این نوع لوگو اغلب توسط برندهای خودروهای لوکس مانند پورشه یا لامبورگینی استفاده می شود. اگر می خواهید به لوگوی خود یک رنگ رده بالا اضافه کنید، مانند پژو عمل کنید و این نوع لوگو را انتخاب کنید. باز هم، آخرین نسخه نسبتاً نامرتب است، که به خوبی با روندهای فعلی طراحی لوگو مطابقت دارد.
علیرغم دو قرن عمر، پژو توانسته است به تصویر و ارزش های خود وفادار بماند. بنابراین، سعی نکنید هویت خود را از صفر شروع کنید، فقط راهی بیابید که با حفظ ویژگی های اساسی خود، آن را پرانرژی و مدرن کنید. این یکی از کلیدهای موفقیت آمیز طراحی مجدد لوگو است.
منبع: https://www.freelogodesign.org/blog/2022/01/29/the-history-of-the-peugeot-logo